lördag 21 april 2012

BBC -12: Spartan- Lebert fitness med Patric & Linda

Första passet för dagen var med Patric Westerlund och Linda Tinnerholm från Spartan training. Dom höll i något som heter Equaliser & buddysystem.
Instruktörerna i Jägarvilan

Först var det information om vilka som vunnit blogg-tävlingen där man kunde vinna en helg med träning där även mat och logi ingick. Jag hade inte anmält mig eftersom jag kände att jag inte kunde skriva något eftersom jag inte hade provat på det. Men eftersom det fanns 15 platser och bara 9 som bloggat finns fortfarande chansen kvar att vinna en plats på träningslägret. Det skulle vara roligt med en helg och få köra det vi fick prova på idag. Jag skulle även vilja prova Kettlebells som alla pratar om och verkar ha testat men som jag aldrig provat.

Efter lätt uppvärmning delades vi in i grupper där vi parade ihop oss två och två. Sedan blev det cirkelträning med olika redskap.

Equalizer
Min grupp började med Equalizer där vi med snabba fötter skulle trampa mellan stängerna. Sedan blev det Buddy system där den ena personen gjorde utfall och den andre rodde.
Gummiband användes till magträning genom att ha banden under fötterna och på händerna och sträcka så mycket som möjligt. Den fjärde övningen körde du tillsammans med partnern-man låg ner på mage och den ene skulle hoppa över medans den andre flyttade sig under och tog över platsen som blev tom och så fortsatte det.
Vi körde även övning där Equalizer användes som hoppbockar. Buddy system där den ene gjorde sumosquats och den andre vände sig och istället för rodd blev det bröstpress. Vi använde även Buddy system till dragkamp. Gummibandet körde vi parövning där man satt brevid varandra och drog åt varsit håll samtidigt. Vi körde även med gummibanden runt höfterna och så skulle man "klättra" så långt som möjligt från varandra. Hade gärna haft en bild på det. Nu är det enda jag kan visa upp blåmärkena efter banden.

Det var en roligt och jobbigt pass. Och trots att tjejen jag jobbade med var hälften så stor och dubbelt så stark tror jag att vi fick ut lika mycket av passet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar